It is most likely that I will die next to a pile of books I was meaning to read. (Lemony Snicket)

sobota 21. prosince 2013

Neviditelné nestvůry

Chuck Palahniuk
Neviditelné nestvůry

Tato prvotina Chucka Palahniuka byla vydána až po jeho úspěchu s knihami Klub rváčů a Program pro přeživší. Já osobně jsem od něj ještě nic nečetla, takže to pro mě bylo první setkání s jeho literární tvorbou.

Příběh je o modelce, která při autonehodě v podstatě přijde o obličej, protože jí někdo brokovnicí ustřelil čelist. V nemocnici se dala dokupy, ale obličej jí vrátit už nemohli, protože její tvář sezobali ptáci.
Takže hlavní hrdinka chodí zahalená do šátků, nemůže mluvit a je naštvaná na celý svět.
S kamarádkou Brandy Alexandrovou, která je jedna velká chodící plastická operace a se svým bývalým přítelem Sethem cestují po zemi a vybírají lékarničky v koupelnách domů určených k prodeji, přičemž uzmuté léky pak sami konzumují a prodávají, čímž se docela slušně živí.

Tahle kniha od začátku vypadala jako pořádně zvrhlá záležitost, ale musím říct, že jsem četla i zvrácenější věci (zkuste někdy Betonovou zahradu od McEwana). Zezačátku jsem byla dost zmatená, ale když jsem si zvykla na dynamický styl vyprávění (jednotlivé dojmy a okamžiky ze současnosti střídají záběry z předchozího života hlavní hrdinky), začaly věci dávat smysl a konec už je docela srozumitelný a zároveň překvapivý.

Palahniuk se dotýká mnoha kontroverzních témat, jako jsou plastická chirurgie, sexuální úchylky nebo transsexualita. Někdo může být touto knihou šokován nebo zhnusen, já se dobře bavila, ale zároveň ve mně kniha nezanechala hlubší dojem, takže se chystám i na další jeho díla a doufám, že mě něco jiného od Palahniuka chytne víc, protože píše rozhodně zajímavě.

Žádné komentáře:

Okomentovat